Odporności i typy

Z PokeLife Pokedex
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Słowo wstępu

Każdy Pokemon nacechowany jest pewnym typem, który daje nam pewne specjalne atrybuty, które w pewien sposób oddziałują na inne (w skrócie: są odporne, podatne lub super efektywne). Można je porównać do gry w "marynarzyka" (papier-kamień-nożyce). Pewny typ daje przewagę nad innym typem. Drugi zaś kompletnie nie może zranić trzeciego.

Niektóre przewagi łatwo skojarzyć: woda gasi ogień, ziemia zobojętnia ładunek elektryczny... inne są bardziej skomplikowane, więc musimy polegać na pomyślunku ich twórców.

Trzeba pamiętać także, że większość Pokemonów posiada DWA typy i dzięki temu wszystkie dodatkowe efekty biorą się z właśnie dwóch typów, a nie jednego głównego. Przykładem jest Dragonite, który posiada typ smoczy i latający. Oba typy posiadają podatność (2x) na lód więc w ostatecznym rozrachunku podatność ta wynosi x4.

Objaśnienie oznaczeń

Super efektywność - zadaje podwójne obrażenia
Odporność - otrzymuje połowę obrażeń
Mała efektywność - zadaje połowę obrażeń
Podatność - otrzymuje podwójne obrażenia
Nietykalność - nie otrzymuje obrażeń
Brak efektu - nie zadaje obrażeń
Podwójna super efektywność/podatność* - żaden typ nie ma takiego oznaczenia, ale tak jak w przypadku wyżej opisanego Dragonite:
posiada on dwa typy, przez co odporności każdego z dwóch typów mnożą się przez siebie. Jeśli oba typy JEDNEGO Pokemona mają tą samą podatność, to efekt się mnoży. Podatność to x2, tak? Więc Smok ma x2 podatności na lód, także lot ma x2 na lód, więc jest to podwójna podatność i sumując mamy aż czterokrotne obrażenia od lodu. Wszystko przez krzyżowanie typów.

Tak samo mnożą się inne odporności.
Np. trucizna skrzyżowana z trawą:
- trawa jest odporna na samą siebie - 0.5x
- trucizna jest odporna na trawę - 0.5x

0.5 mnożymy razy 0.5 - dzięki temu kombinacja trawy z trucizną (np. Bulbasaur) daje mu aż podwójną odporność na trawę (0.25, lecz u nas jest zaokrąglone do 0.3).

Co do odporności na truciznę, schemat jest podobny:
- trawa jest podatna na truciznę więc x2
- trucizna jest na siebie odporna, czyli x0.5

2 dzielimy na pół i dzięki temu nasz Bulbasaur (trucizna-trawa) ma odporność 1 na truciznę i 0.3 na trawę.

Atrybuty pokemonów

Siłę każdego Pokemona określa 7 statystyk:

Szybkość
Wysoka szybkość zwiększa szanse na to, iż to Twój pokemon będzie pierwszy atakował w danej rundzie.
Statystyka szybkości jest ukryta, ale jest odwzorowana dokładnie tak samo, jak na stronach informujących o Pokemonach w internecie.
Kompletny spis w naszym Pokedexie znajduje się: tutaj.

Celność
Celność określa jak często jego ataki będą trafiały. Celność twojego pokemona zmniejszana jest przez unik przeciwnika. Celność większa niż 100% oznacza, iż twój pokemon ma szansę trafić przeciwnika nawet wtedy gdy ten normalnie wykonałby unik. Ponadto niektóre ataki mają mniejszą lub większą celność.

Uniki
Uniki określają procentową szansę na to, iż twój pokemon zdoła uniknąć danego ciosu. Ta wartość może być zmniejszana przez celność przeciwnika.

Atak
Określa moc wykonywanych fizycznych ataków.

Obrona
Określa odporność na fizyczne ataki przeciwnika.

Sp. Atak
Określa moc wykonywanych specjalnych ataków.

Sp Obrona
Określa odporność na specjalne ataki przeciwnika.

Zdrowie (HP)
Określa ilość ciosów, które Pokemon może przyjąć w walce. Im więcej, tym większa wytrzymałość - oczywiście uwzględniając obie obrony.

Inne Atrybuty

Przywiązanie

Specjalne oraz fizyczne (niespecjalne) typy

Rozróżniamy tylko dwa typy z jakimi rodzą się Pokemony. Są to albo typy fizyczne - jakby to nie brzmiało, czyli te, które istnieją w rzeczywistym świecie oraz te, które są "mocami" natury (czyli są typem specjalnym).

Fizycznymi typami są:

  • Normalne
  • Walczące
  • Trujące
  • Ziemne
  • Latające
  • Robaki
  • Kamienne
  • Stalowe
  • Duchy

Specjalnymi typami są:

  • Ogniste
  • Wodne
  • Elektryczne
  • Trawiaste
  • Lodowe
  • Psychiczne
  • Smocze
  • Mroczne

Odporności i objaśnienie typów

Robak

Pokemony robaki to w większości stworzenia przypominające stawonogi lub pajęczaki. Wliczając pięć generacji jest ich 63. Ewoluują stosunkowo szybko, zatem są idealnymi kandydatami na kompanów dla początkujących graczy. Ataki typu robak zazwyczaj wymagają do ich użycia jakichkolwiek części ciała danym robakom. Nie mają szerokiego zestawu efektywności wobec innych typów, a obronę zazwyczaj mają słabą. Wyjątkiem są tutaj Pokemony z typami Robak/Stal, które dzięki takiemu połączeniu mają najmniej podatności z wszystkich dostępnych typów.
Przykładem takiego połączenia jest Scizor lub Forretress.
Dopiero w IV generacji wprowadzono zwiększoną ilość mocnych ataków typu robak, a więc do tego czasu są raczej mało przydatne.
Aktualnie najsilniejszymi atakami tego typu są Megahorn i Twineedle z odpowiednio mocami 120 i... 25x2.

Super efektywne (2x) na: Psychiczne, Trawiaste, Mroczne
Odporne (0.5x) na: Walczące, Trawiaste, Ziemne
Mało efektywne (0.5x) na: Walczące, Ogniste, Latające, Duchy, Trujące, Stalowe
Podatne (2x) na: Ogniste, Latające, Kamienne

Mrok

Typ mroczny został wprowadzony wraz z rozpoczęciem drugiej generacji. Aktualnie ich liczba wynosi 39. W japońskiej wersji ten typ nazywany jest "złym" co podkreślają wpisy w pokedexie na temat poszczególnych Pokemonów. Właśnie natura i reputacja Mrocznych Pokemonów jest z reguły zepsuta. Ataki tego typu są złowieszcze - polegają na gryzieniu, kąsaniu, miażdżeniu bądź kradzieży (np przedmiotów czy statystyk). Dziwnym wyjątkiem spośród mrocznych Pokemonów jest Absol, który zazwyczaj stara się pomagać ludziom, kiedy następuje kataklizm. Mroczne ataki z reguły mają użyteczne dodatkowy efekty, a same są niezwykle skuteczne. Zdecydowana ich większość jest atakami fizycznymi, więc naszego mrocznego Pokemona warto trenować w tym kierunku. Sam typ nie ma wielu odporności i efektywności, ale trzeba podkreślić, że Mrok ma pełną odporność na Pokemony psychiczne. Najlepszymi tego typu atakami (dostępnymi w Pokelife) są Crunch, Bite i Faint Attack.

Super efektywne (2x) na: Duchy, Psychiczne
Odporne (0.5x) na: Mroczne, Duchy
Nietykalne przez: Psychiczne
Mało efektywne (0.5x) na: Mroczne, Walczące, Stalowe
Podatne (2x) na: Robaki, Walczące

Smok

Smoki istnieją w Pokemonach od pierwszej generacji, ale ich liczba jest bardzo niska (29). Jest to druga najmniej liczna grupa poza Duchami. Ten typ wydaje się być najsilniejszym ze wszystkich jeśli patrząc na statystyki, lecz mają dwie wady. Pierwsza - ewoluują późno lub bardzo późno, druga - są bardzo rzadkie i tym samym trudno dostępne. Smoki mają bogaty wachlarz ataków oraz wysokie przyrosty do ataku fizycznego i specjalnego. Nie są super efektywne na żaden inny typ oprócz Smoka, ale też jedynie Stalowy jest na nie odporny (0.5x). Ten typ co ciekawe jest odporny na wszystkie typy Pokemonów starterów, ale niestety dzięki temu, że wiele Smoków kombinuje z latającymi i ziemnymi typami - są bardzo podatne na lodowe ataki. Takie Pokemony jak Gyarados, Charizard, Lapras, Aerodactyl, Steelix czy Tyranitar mają powiązania ze smokami, ale takim typem samym w sobie nie są. Większość z nich może nauczyć się takich ataków jak DragonBreath, Dragon Rage czy Twister choć nie są specjalnie silne. Aktualnie najmocniejszym dostępnym smoczym atakiem jest Outrage.

Super efektywne (2x) na: Smoki
Odporne (0.5x) na: Elektryczne, Trawiaste, Wodne, Ogniste
Mało efektywne (0.5x) na: Stalowe
Podatne (2x) na: Smoki, Lodowe

Elektro

Dzięki popularności Pikachu wydawać się mogło, że elektryczny typ będzie bardzo licznym we wszystkich generacjach, jednak ta grupa liczy sobie tyle samo co Mroczna - 39 Pokemonów. Generalnie Pokemony tego typu są szybkie i mają dosyć wysokie statystyki specjalnego ataku. Wyjątkiem jest Electrode, który nie zna ciekawych ruchów elektrycznych aż do IV i V generacji, a więc trzeba korzystać z TM. Pokemony tego typu nie są zbyt silne, lecz starają się unikać ciosów przeciwnika przy tym paraliżując go i rażąc Thunderboltem, który jest najczęściej używanym ruchem tego typu. Z Pokemonem elektrycznym u boku trudno się poruszać po lasach i łąkach gdzie dominują Pokemony trawiaste, a także w górach czy jaskiniach gdzie pokemony ziemne mają stu-procentową izolację od elektryczności. Najlepszą taktyką najbardziej doświadczonych trenerów jest używanie Thundera podczas ulewy, by wywołać burzę.

Super efektywne (2x) na: Wodne, Latające
Odporne (0.5x) na: Elektryczne, Latające, Stalowe
Mało efektywne (0.5x) na: Smocze, Elektryczne, Trawiaste
Podatne (2x) na: Ziemne
Brak efektu (0x) na: Ziemne

Ogień

Do V generacji wprowadzono 49 Pokemonów tego typu. Zazwyczaj przybierają formy lawy lub ognia, także częściowe. Niestety co by nie mówić o ich sile rażenia, są słabe w obronie przeciwko najpopularniejszym typom: wodnym, kamiennym czy ziemnym. Wszystkie zalety ognistych Pokemonów odnoszą się do ich ataków oraz możliwości podpalenia, która daje nam pewną przewagę w walce. Ogień jest szczególnie efektywny na stal, która oferuje Pokemony możliwie najlepsze defensywnie, ale zapominające o specjalnej obronie. Wachlarz możliwości jeśli chodzi o ataki jest ogromny. Najlepszym posunięciem do II generacji włącznie jest Fire Blast oraz odpowiednik Thunderbolta - Flamethrower. Niestety nie istnieje taka kombinacja typów, by ogień był choć częściowo odporny na wodę, zatem każdy Pokemon tego typu będzie miał przewagę nad ognistym.

Super efektywne (2x) na: Trawiaste, Robaki, Stalowe, Lodowe
Odporne (0.5x) na: Ogniste, Trawiaste, Robaki, Stalowe, Lodowe
Mało efektywne (0.5x) na: Ogniste, Smocze, Kamienne, Wodne
Podatne (2x) na: Ziemne, Kamienne, Wodne

Walka

Jest to typowo fizyczny typ Pokemonów oraz jeden z najsilniejszych. Istnieje ich 41, więc nie są zbyt popularne. Jak sama nazwa wskazuje te Pokemony nastawione są na atak i tutaj wiodą prym. Typ walczący jest super efektywny na aż 5 innych typów, co plasuje go w czołówce za Ziemnymi. Niestety mają jedną trudną do skorygowania wadę. Słabe statystyki specjalnej obrony powodują, że trudno się im przeciwstawić typowi psychicznemu, na który są podatne. Także typ walczący nie trafi nigdy Ducha, lecz jest na to częściowa rada*. W drugiej generacji wprowadzono ruch Foresight, który usuwa odporność duchów na ataki fizyczne. W kolejnej generacji służy temu także Odor Sleuth i umiejętność "Scrappy", którą posiada* np Kangaskhan. Co ciekawe istnieje kilka ataków specjalnych o typie walczącym, chociaż zazwyczaj dostępne są tylko dla legend. Najciekawszymi i najmocniejszymi atakami tego typu są Counter, Hi Jump Kick, DynamicPunch czy Cross Chop.

  • Umiejętności Pokemon nie są jeszcze wprowadzone do Pokelife.

Super efektywne (2x) na: Normalne, Kamienne, Stalowe, Lodowe, Mroczne
Odporne (0.5x) na: Robaki, Mroczne, Kamienne
Mało efektywne (0.5x) na: Trujące, Latające, Robaki, Psychiczne
Podatne (2x) na: Latające, Psychiczne
Brak efektu (0x) na: Duchy

Powietrze/lot

Pokemony typu powietrznego utożsamiają po prostu ptaki lub stworzenia które potrafią latać, jak robaki czy smoki. Tych Pokemonów jest mnóstwo, bo aż 84, ale tylko jeden - Tornadus nie posiada drugiego typu. Wszystkie pozostałe poza latającym mają drugi typ. Zazwyczaj jest to typ normalny, dlatego też w większości Pokemony latające postrzegane są jako typu fizycznego. Dobrze jest mieć takiego typu Pokemona wędrując po lesie, ponieważ daje on przewagę nad Pokemonami trawiastymi czy robakami. Statystyki raczej mają średnie, ale ich główną bronią jest na pewno odporność na ataki ziemne. Nie wszystkie latające Pokemony mogą nauczyć się ruchu Fly, ponieważ jest on używany głównie do przenoszenia trenera na swoim grzbiecie oraz lotu na dużych wysokościach. Co ciekawe tego ruchu może nauczyć się Dodrio, który nie ma skrzydeł. Najlepszymi atakami tego typu są Sky Attack wprowadzony już w I generacji oraz Brave Bird i Hurricane wprowadzone w IV i V.

Super efektywne (2x) na: Robaki, Trawiaste, Walczące
Odporne (0.5x) na: Robaki, Trawiaste, Walczące
Mało efektywne (0.5x) na: Elektryczne, Kamienne, Stalowe
Podatne (2x) na: Elektryczne, Lodowe, Kamienne
Nietykalne (0x) przez: Ziemne

Duch

Ten typ jest jednym z najbardziej kontrowersyjnych i ciekawych zarazem. Jest to najrzadsza grupa Pokemonów jaka istnieje z zaledwie 27 przedstawicielami. Duchy oznaczone są jako typ fizyczny, ale odbierane jako specjalny z powodu "nadprzyrodzonych" możliwości. Duch jako duch nie jest żywiołem, nie można nazwać, że ma jakąś moc oddziałującą w realnym świecie zatem jest to typ fizyczny. Paranormalne właściwości ataków typu duch mają za zadanie dać efekt podobny do "opętania" bądź spowodowania jakiegoś urazu w sferze postrzegania świata. Innymi słowy - ogłupiania i tworzenia iluzji raniąc przy tym samych siebie. Duchy mogą także narzucić na przeciwnika "klątwę" stosując atak Curse. Ataki Pokemonów Duchów zazwyczaj paraliżują bądź otępiają. Jeśli chodzi o statystyki to Duchy raczej rozwijają się pod kątem specjalnego ataku, obrony lub obu z nich. Duchy nie potrafią zranić typu normalnego (choć w drugą stronę jest to możliwe przy pomocy Foresight i Odor Sleuth), a szczególnie efektywne są na Pokemony psychiczne.

Super efektywne (2x) na: Duchy, Psychiczne
Odporne (0.5x) na: Trujące, Robaki
Mało efektywne (0.5x) na: Mroczne, Stalowe
Podatne (2x) na: Duchy, Mroczne
Nietykalne (0x) przez: Normalne, Walczące
Brak efektu (0x) na: Normalne

Trawa

Typ trawiasty jest typem specjalnym, który często czerpie moc z przyrody oraz rozsiewa nasiona. Potrafi odzyskiwać zdrowie, a także nakładać wiele efektów: sen, paraliż czy zatrucie. Jest to dosyć liczna grupa z 74 przedstawicielami gatunku. Jest to też jeden z najsłabszych typów ofensywnych jaki znamy. Nie ma zbyt wielu efektywności, ale za to większość typów jest na niego odpornych (wliczając własny typ do tego). Ataki trawiaste z reguły są słabe, a te mocne Petal Dance, SolarBeam czy Leaf Storm, powodują negatywne efekty używającemu i stąd są dosyć ryzykowne. Pokemony trawiaste zmieniają się pod wpływem pogody. Poważne problemy sprawiają im Pokemony ogniste i lodowe, a odporne są na wodne i elektryczne - które to z kolei mogą tą odporność ominąć stosując Signal Beam czy Ice Beam. Podsumowując, największymi zaletami trawiastych Pokemonów są: możliwość regeneracji zdrowia oraz nakładanie wielu efektów powodujących u przeciwnika niemożność atakowania.

Super efektywne (2x) na: Ziemne, Kamienne, Wodne
Odporne (0.5x) na: Elektryczne, Trawiaste, Ziemne, Wodne
Mało efektywne (0.5x) na: Robaki, Smoki, Ogniste, Latające, Trawiaste, Trujące, Stalowe
Podatne (2x) na: Robaki, Ogniste, Latające, Trujące, Lodowe

Ziemia

Pokemony tego typu zazwyczaj są wytrzymałymi i silnymi kompanami dopóki nie muszą mierzyć się z wodą, trawą czy lodem. Do V generacji włącznie odnaleziono informacje o 59 osobnikach tego gatunku. Pokemony te starają się żyć w suchych miejscach, szczególnie na pustyniach, czy głęboko w górach. Ataków tego typu jest dosłownie garstka, a tylko cztery z nich są specjalnymi. Mimo to ich siła nie przewyższa średniej i maksymalną mocą Earthquake jest 100, co nie przysparza im wielu wielbicieli na najwyższych poziomach. Ich zaletą jest całkowita odporność na ataki elektryczne, a także dość duża ilość zdrowia i obrony. W ofensywie typ ziemny jest efektywny na pięć innych typów - w tym na trujące i stalowe. Pokemony ziemne nie trafiają latających, ale pamiętajmy, że na wyższych poziomach potrafią nauczyć się też kamiennych ataków i to w pewien sposób rozwiązuje problem.

Super efektywne (2x) na: Elektryczne, Ogniste, Trujące, Stalowe, Kamienne
Odporne (0.5x) na: Trujące, Kamienne
Mało efektywne (0.5x) na: Robaki, Trawiaste
Podatne (2x) na: Lodowe, Wodne, Trawiaste
Nietykalne (0x) przez: Elektryczne
Brak efektu (0x) na: Latających

Lód

Pokemony typu lodowego żyją w skrajnie zimnych miejscach. Jest to typ specjalny, a całkowita liczba dostępnych Pokemonów tego typu wynosi zaledwie 31. Typ ten jest bardzo efektywny w Kanto, gdzie brakuje odpornych na lód Pokemonów stalowych, a także brakuje większej ilości ognistych. Największą przewagą lodowych jest podwójna efektywność na smoki, które zazwyczaj mają drugi typ latający i stąd ta zależność. Jeśli chodzi o obronę to jeden z najsłabszych typów. Posiada wiele podatności, a odporny jest tylko na swój własny typ. Pamiętajmy jednak, że Pokemony lodowe zazwyczaj posiadają drugi współistniejący typ. Ten drugi, jeśli chodzi o obronę, może być kluczowy. Pokemonów typowo lodowych jest 11, a pierwszy z nich wprowadzony został dopiero w III generacji. Jeśli chodzi o ataki to jest ich około dwadzieścia. Najlepsze z nich to Blizzard, Ice Beam, Ice Punch i Aurora Beam wprowadzone już w I generacji.

Super efektywne (2x) na: Smoki, Latające, Trawiaste, Ziemne
Odporne (0.5x) na: Lodowe
Mało efektywne (0.5x) na: Ogniste, Lodowe, Stalowe, Wodne
Podatne (2x) na: Walczące, Ogniste, Stalowe, Kamienne

Normalny

Ten typ jest drugim najpowszechniejszym typem w całej serii Pokemon - zaraz za wodnymi. Ich grupa liczy aż 97 osobników. Typ ten można nazwać "domyślnym" z tej racji, że Pokemony tutaj zawarte nie kwalifikują się do żadnego innego typu. Pokemony normalne zazwyczaj przypominają zwierzęta bądź bajkowe stworki (jak np. wróżki). Dostępność ataków jest powalająca - jest 171 posunięć tego typu. Zaczynając od najmocniejszych Explosion, Selfdestruct czy Giga Impact i Hyper Beam, po mocne Mega Kick, Double-Edge czy Thrash oraz bardzo słabe jak Constrict, Bind czy DoubleSlap. Także bardzo ważną cechą normalnego typu Pokemonów jest to, że potrafią uczyć się TM innego typu niż własny. Przykładowo Lickitung może nauczyć się SolarBeam, Thunder czy Flamethrower. Większość tego typu Pokemonów nie posiada drugiego typu - czasami jednak jest to latający, a pojedyncze okazy posiadają typ psychiczny, wodny, trawiasty i walczący. Spora liczba Pokemonów tego typu posiada dużą ilość zdrowia i obrony, czasem ataku fizycznego. Tabela efektywności jest najkrótsza z możliwych (o czym poniżej), co czyni ich bardzo przydatnymi w drużynie. Jeśli potrzebujemy Pokemona, który zna wodne ataki, a który nie jest podatny na elektryczność (jak wszystkie wodne), to typ normalny z nauczonym wodnym TM będzie idealny. Normalny typ nie może zranić Ducha*, jeśli nie użyje przed tym ruchu Foresight bądź Odor Sleuth.

Mało efektywne (0.5x) na: Kamienne, Stalowe
Podatne (2x) na: Walczące
Nietykalne (0x) przez: Duchy
Brak efektu (0x) na: Duchy*

Trucizna

Pokemonów trujących jest 57, ale tylko 15 z nich nie posiada drugiego współistniejącego typu. Pokemony te wytwarzają jad, przypominają trujące rośliny lub wydzielają toksyczne substancje chemiczne. Pokemony tego typu nie mogą zostać zatrute. W obronie są jednymi z najlepszych, ponieważ mogą przeciwdziałać zmianie stanów, absorbować je przeciwnikowi oraz mogą same nakładać bardzo poważne obrażenia od trucizn (Toxic), które działają przez całą walkę. Są też bezużyteczne na Pokemony stalowe, a słabo działają na duchy, ziemne, kamienne lub na Pokemony własnego typu. Pokemony trujące lepiej spisują się w walkach wielorundowych niż tych, w których musimy pokonać przeciwnika bardzo szybko. Samych ataków trujących jest bardzo mało, a te mocniejsze zostały wprowadzone dopiero w IV i V generacji - Gunk Shot, Sludge Wave czy Venoshock. Aktualnie najlepszym tego typu atakiem jest Sludge Bomb dostępny także jako TM.


Super efektywne (2x) na: Trawiaste
Odporne (0.5x) na: Trawiaste, Robaki, Trujące, Walczące
Mało efektywne (0.5x) na: Duchy, Trujące, Ziemne, Kamienne
Podatne (2x) na: Ziemne, Psychiczne
Brak efektu (0x) na: Stalowe

Psychika

67 Pokemonów może władać mocami umysłu, czyli tyle członków reprezentuje typ psychiczny. Jest to typ uwarunkowany kategorią specjalną, ponieważ tylko 3 ataki psychiczne są atakami fizycznymi. Pokemony tego typu potrafią posługiwać się telekinezą, teleportacją, telepatią a także mają zdolność przewidywania. Zazwyczaj Pokemony te mają wysokie statystyki ataku specjalnego, rzadziej obrony specjalnej. Ten typ znamionuje jedne z najbardziej inteligentnych Pokemonów - czasem potrafią nawet zawładnąć mową człowieka. Pokemony tego typu mają bogate możliwości regeneracji zdrowia (Recover) bądź podwyższania swoich statystyk poprzez skupienie (Calm Mind). Każda generacja posiada własną legendę tego typu: Mew, Mewtwo, Celebi, Jirachi, Deoxys. Pokemony psychiczne mają jedną wadę* - nie mogą ranić Pokemonów Mrocznych, ale jest to możliwe do ominięcia poprzez użycie Miracle Eye (IV generacja). W obronie zazwyczaj są słabe lub bardzo słabe, zatem zaleca się trenowanie im żywotności, by mogły w pełni "rozwinąć skrzydła". Już w I i II generacji wprowadzono najmocniejsze ataki typu psychicznego: Psychic, Future Sight, Dream Eater czy Mirror Coat.

Super efektywne (2x) na: Walczące, Trujące
Odporne (0.5x) na: Walczące, Psychiczne
Mało efektywne (0.5x) na: Psychiczne, Stalowe
Podatne (2x) na: Duchy, Robaki, Mroczne
Brak efektu (0x) na: Mroczne*

Kamień

Pokemony tego typu budują swoje podłoże na skałach, w jaskiniach czy górach - zupełnie jak Pokemony typu ziemnego. Ich gatunek liczy 47 osobników wliczając V generacji. Jest to typ fizyczny - o bardzo zróżnicowanym balansie pomiędzy atakiem a obroną. Raz, że posiadają sporo super efektywności, a dwa że posiadają także sporo słabości (pięć - podobnie jak trawiaste). Jeśli nie martwilibyśmy się o podatności, to Pokemony kamienne są całkiem mocne, oraz mają wysokie statystyki obrony (szczególnie fizycznej). Niestety trudno im się przeciwstawić Pokemonom wodnym, ziemnym czy trawiastym, a także stalowym, który jest kontr-typem dla kamiennych i jego jakby ulepszoną ewolucją. Pokemony tego typu radzą sobie doskonale z ognistymi, latającymi czy lodowymi, a także robakami. Tylko trzy inne typy są odporne na kamień, więc jako atakujący są całkiem silni. Ataków kamiennych jest bardzo mało, choć mają nawet swoich przedstawicieli w grupie o mocy 150, tj: Head Smash, Rock Wrecker lub trochę słabszy Stone Edge.

Super efektywne (2x) na: Robaki, Latające, Lodowe, Ogniste
Odporne (0.5x) na: Normalne, Ogniste, Latające, Trujące
Mało efektywne (0.5x) na: Walczące, Ziemne, Stalowe
Podatne (2x) na: Walczące, Ziemne, Stalowe, Wodne, Trawiaste

Stal

Jest to wzmocniona wersja kamiennego typu, co widać na przykładzie ewolucji Onixa w Steelixa. Typ ten został wprowadzony w II generacji, a do dziś utworzono 38 przedstawicieli gatunku. Jest to najlepszy typ pod względem obronnym, oraz niezłym pod względem ataku fizycznego. Stal jest odporna na ataki trujące i zatrucie wywołane przez ten typ ataków (nie licząc Twineedle). Ogółem Pokemony tego typu są odporne na 11 z 17 typów (jeśli mają tylko główny typ stalowy). Najbardziej efektywnym w obronie jest Magnezone, który posiada dwa typy - elektryczny i właśnie stalowy. Te połączenie daje mu odporności na 12 typów. Ataków stalowych także nie jest zbyt dużo. Nie są także bardzo potężne. W II generacji wprowadzono jeden z najmocniejszych - Iron Tail z mocą 100, ale tylko z 75% celności.

Super efektywne (2x) na: Lodowe, Kamienne
Odporne (0.5x) na: Robaki, Mroczne, Smoki, Latające, Duchy, Trawiaste, Lodowe, Normalne, Psychiczne, Kamienne, Stalowe
Mało efektywne (0.5x) na: Elektryczne, Stalowe, Wodne, Ogniste
Podatne (2x) na: Walczące, Ogniste, Ziemne
Nietykalne (0x) przez: Trujące

Woda

Najliczniejsza grupa Pokemonów wliczając wszystkie pięć generacji. Ich przedstawicieli jest aż 109. To pokazuje jak woda jest ważna dla Ziemi i jak dużo obszaru ona zajmuje. Pokemony te zazwyczaj są niezłe w obronie i ataku, a także pożyteczne. Każdy doświadczony trener powinien posiadać takowego w swojej drużynie, by przeciwstawić się Pokemonom ognistym, kamiennym, ziemnym czy stalowym. Dzięki powiązaniu z Pokemonami lodowymi - mogą nauczyć się tego typu ataków, by pokonać Pokemony trawiaste, które na wodę są odporne. Niektóre wodne Pokemony potrafią uczyć się ognistych ataków (Gyarados, Slowking czy Octillery). Nawet Magikarp potrafi nauczyć się latającego Bounce, chociaż on sam jest najsłabszym Pokemonem tego typu. Prawdziwym wyzwaniem dla Pokemona wodnego jest Pokemon elektryczny. Tego typu ataki są super efektywne przeciwko nim, więc Pokemon wodny nie może się przed nimi za bardzo bronić. W I generacji wprowadzono już jeden z najsilniejszych wodnych ataków - Hydro Pump, a także Surf. Wodne Pokemony startery z każdego regionu mogą dodatkowo nauczyć się Hydro Cannon o mocy 150.

Super efektywne (2x) na: Ogniste, Kamienne, Ziemne
Odporne (0.5x) na: Ogniste, Lodowe, Stalowe, Wodne
Mało efektywne (0.5x) na: Smoki, Trawiaste, Wodne
Podatne (2x) na: Elektryczne, Trawiaste