Poradnik Początkującego Trenera: Różnice pomiędzy wersjami
(Zmiana w dziale "Pieniądze", zredagowanie informacji o lidze, dodanie inf o dziczach z Sinnoh i Unovy z kosztem powyżej 5PA, dodanie informacji o mPA) |
|||
(Nie pokazano 21 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
== Wstęp == | == Wstęp == | ||
− | Cześć. Miło mi | + | Cześć. Miło mi Cię poznać!<br/> |
− | <p>Witaj w świecie pokemonów | + | <p>Witaj w świecie pokemonów! Czeka Cię tu wielka przygoda z Tobą w roli głównej!<br/> |
− | Jestem Adminem, chociaż często ludzie nazywają mnie Profesorem | + | Jestem Adminem, chociaż często ludzie nazywają mnie Profesorem Pokemonów. Twoja własna legenda pokemon właśnie się rozpoczyna! Widzę, że dokonałeś już wyboru i masz swojego pierwszego pokemona. <i>Co teraz?</i> - pytasz. No więc właśnie otworzyły się przed Tobą niezliczone możliwości. Łap nowe pokemony, trenuj je, kolekcjonuj, sprzedawaj innym, zdobywaj osiągnięcia, punkty rankingowe. Widzę po Twojej minie, że nadal niewiele wiesz. Może faktycznie trochę się zapędziłem. Już ci wszystko tłumaczę, a zacznę od podstaw, czyli od samych pokemonów.</p> |
== Czym są pokemony? == | == Czym są pokemony? == | ||
− | <p>Ten świat jest zamieszkiwany przez stworzenia zwane pokemonami. | + | <p>Ten świat jest zamieszkiwany przez stworzenia zwane pokemonami. Niektórzy traktują je jak przyjaciół. Inni – toczą nimi walki. Istnieją [[Odporności i typy|typy pokemonów]] które oddziałują na siebie w różny sposób podobnie jak w grze kamień-papier-nożyce. Tak więc jak papier owija kamień – tak roślina pije wodę, jak kamień tępi nożyce – tak woda gasi ogień i w końcu tak jak nożyce tną papier – z taką łatwością ogień pali roślinę. Dla pokemonów typu walka – niestraszne są ciemności, z łatwością można je jednak pokonać niszcząc ich psychikę atakami tego typu, z kolei elektryczne pokemony nie mają żadnych szans z pokemonami ziemnymi, gdyż te nie przewodzą prądu, inna sytuacja ma miejsce, kiedy pokemony te walczą z pokemonami latającymi – z łatwością paraliżują ich skrzydła w ten sposób, że te już nie dadzą rady polecieć.</p> |
− | <p>Niektóre z pokemonów posiadają <b>jednocześnie 2 typy</b> | + | <p>Niektóre z pokemonów posiadają <b>jednocześnie 2 typy</b>. Przykładem może być choćby Nidoking, który mimo że jest pokemonem typu ziemnego, dzięki swojemu trującemu rogowi posiada również zdolności pokemonów tego typu. </p> |
<i>No i co z tego?</i>- pytasz –<i> I w czym mi się to niby ma przydać?</i> | <i>No i co z tego?</i>- pytasz –<i> I w czym mi się to niby ma przydać?</i> | ||
Linia 14: | Linia 14: | ||
* <b>Gatunek pokemona</b> – nazwa jego gatunku, istnieje tam po to, żebyś mimo ksywki pokemona, wiedział jakiego jest on rodzaju; | * <b>Gatunek pokemona</b> – nazwa jego gatunku, istnieje tam po to, żebyś mimo ksywki pokemona, wiedział jakiego jest on rodzaju; | ||
− | * <b>Poziom i doświadczenie</b> – po zdobyciu odpowiedniej ilości doświadczenia, | + | * <b>Poziom i doświadczenie</b> – po zdobyciu odpowiedniej ilości doświadczenia, Twój pokemon zdobywa kolejny poziom, a wraz z nim rosną jego statystyki; wraz z osiągnięciem pewnego poziomu, jeśli pokemon ma taką możliwość – ewoluuje; |
* <b>Atak i obrona </b>- atak określa moc wykonywanych fizycznych ataków, a obrona odporność na nie | * <b>Atak i obrona </b>- atak określa moc wykonywanych fizycznych ataków, a obrona odporność na nie | ||
− | * <b>Sp. atak i sp. obrona </b>- sp. atak określa moc wykonywanych ataków specjalnych, a sp. obrona odporność na nie ( | + | * <b>Sp. atak i sp. obrona </b>- sp. atak określa moc wykonywanych ataków specjalnych, a sp. obrona odporność na nie (specjalna obrona) |
* <b>Życie </b>– im więcej posiada go twój pokemon, tym więcej wrogich ataków będzie w stanie przetrzymać; jeśli życie pokemona spadnie do 0, mdleje, a drugi pokemon wygrywa; | * <b>Życie </b>– im więcej posiada go twój pokemon, tym więcej wrogich ataków będzie w stanie przetrzymać; jeśli życie pokemona spadnie do 0, mdleje, a drugi pokemon wygrywa; | ||
* <b>Posunięcia</b> – ataki, które aktualnie twój pokemon zna i stosuje w walce, ataki mają różne typy tak jak i pokemony; istnieją<b> 2 rodzaje ataków</b>: zabierające życie przeciwnikowi, a także takie, które obniżają jego statystyki lub podwyższają twoje; | * <b>Posunięcia</b> – ataki, które aktualnie twój pokemon zna i stosuje w walce, ataki mają różne typy tak jak i pokemony; istnieją<b> 2 rodzaje ataków</b>: zabierające życie przeciwnikowi, a także takie, które obniżają jego statystyki lub podwyższają twoje; | ||
− | * <b>[[Przywiązanie]]</b> – określa jak bardzo | + | * <b>[[Przywiązanie]]</b> – określa jak bardzo Twój pokemon jest do ciebie przywiązany, jak mocno Cię lubi i chce Cię słuchać, jeśli przywiązanie jest mniejsze niż 25% wtedy pokemon może odmówić, gdy będziesz chciał nim walczyć |
− | * <b>Tabela odporności </b>– zależności twojego pokemona między nim a innymi pokemonami wynikające z ich typów; jeśli typy pokemonów są względem siebie obojętne (np. woda i lot), pokemony te zadają sobie zwyczajne obrażenia (x); jeśli jednak jeden typ ma przewagę na drugim (np. woda i kamień), wtedy pokemon taki, zadaje podwójne obrażenia (2x), z kolei jeśli jeden z pokemonów posiada dwa typy, które są jednocześnie podatne na ataki innego typu (np. kamień-ziemia podatne na wodę), wówczas, taki pokemon zadaje czterokrotne obrażenia (4x). Działa to również w drugą stronę, kiedy typy pokemonów są na siebie odporne, mogą zadawać obrażenia | + | * <b>Tabela odporności </b>– zależności twojego pokemona między nim a innymi pokemonami wynikające z ich typów; jeśli typy pokemonów są względem siebie obojętne (np. woda i lot), pokemony te zadają sobie zwyczajne obrażenia (x); jeśli jednak jeden typ ma przewagę na drugim (np. woda i kamień), wtedy pokemon taki, zadaje podwójne obrażenia (2x), z kolei jeśli jeden z pokemonów posiada dwa typy, które są jednocześnie podatne na ataki innego typu (np. kamień-ziemia podatne na wodę), wówczas, taki pokemon zadaje czterokrotne obrażenia (4x). Działa to również w drugą stronę, kiedy typy pokemonów są na siebie odporne, mogą zadawać obrażenia 0.5x lub 0.3x |
− | * <b>Ustawienia walki</b> – tu możesz ustalić ze swoim pokemonem w | + | * <b>Ustawienia walki</b> – tu możesz ustalić ze swoim pokemonem w jakiej kolejności ma używać swoich ataków; widzisz puste miejsca? Nie martw się! Z czasem Twój pokemon będzie rósł w siłę i będziesz mógł go nauczyć nowych ataków; |
− | * <b> | + | * <b>Zmień Opis Pokemona </b>– tutaj możesz zabronić pokemonowi ewoluować lub nadać mu specjalną, wyjątkową ksywkę i opis. |
+ | * <b>Wartość pokemona </b>- cena, którą otrzymasz za stworka w [[Hodowla Pokemon|hodowli]].Im więcej wkładasz pieniędzy w trening tym wartość pokemona rośnie. Pamiętaj, żeby przed wystawieniem pokemona na targu sprawdzić jego cenę targową, gdyż różni się ona od tej w hodowli. | ||
Mam nadzieję, że dowiedziałeś się czegoś więcej. Na pewno jak najszybciej chciałbyś teraz zacząć trenować swojego pokemona... Zapomniałeś, że nie wiesz jak ;) No dobra, już tłumaczę. | Mam nadzieję, że dowiedziałeś się czegoś więcej. Na pewno jak najszybciej chciałbyś teraz zacząć trenować swojego pokemona... Zapomniałeś, że nie wiesz jak ;) No dobra, już tłumaczę. | ||
== Pieniądze == | == Pieniądze == | ||
− | Walutą w grze są <b>yeny ¥</b>, które możesz wydawać na trenowanie | + | Walutą w grze są <b>yeny ¥</b>, które możesz wydawać na trenowanie pokemona, w [[PokeSklep|PokeSklepie]] na zakup przedmiotów, czy też na [[Targ|targu]] by zakupić pokemony od innych graczy. Możesz zdobywać je na różne sposoby: |
− | * Pierwszym, najprostszym jest <b>praca</b> - za | + | * Pierwszym, najprostszym jest <b>praca</b> - za każdy pełen przepracowany cykl dostajesz wypłatę. Z czasem zarobki z pracy zwiększają się, jest to jednak proces powolny i nie da się za te pieniądze wytrenować porządnie pokemona i wystarczają głównie na drobne wydatki. Najlepiej iść więc do pracy, gdy będziesz kończył swoją codzienną wędrówkę. Dzięki czemu po powrocie do gry czekać będzie na ciebie mały zastrzyk gotówki. |
− | * Drugim sposobem są <b>pojedynki</b> z | + | * Drugim sposobem są <b>pojedynki</b> z trenerami w dziczy. Na trenerów można natkać się podczas podróży do dziczy. Zwycięska walka zapewnia nam nagrodę pieniężną. |
* Trzeci i chyba najważniejszy sposób, to łapanie pokemonów w [[Dzicz|dziczy]] i sprzedaż ich w hodowli pokemon lub na [[Targ|targu]] - o tym trochę później. | * Trzeci i chyba najważniejszy sposób, to łapanie pokemonów w [[Dzicz|dziczy]] i sprzedaż ich w hodowli pokemon lub na [[Targ|targu]] - o tym trochę później. | ||
== Walki Pokemon == | == Walki Pokemon == | ||
− | W walce, pokemony próbują zredukować witalność przeciwnika, wyrażoną liczbami (życie). Jeśli życie pokemona spadnie do 0 | + | W walce, pokemony próbują zredukować witalność przeciwnika, wyrażoną liczbami (życie). Jeśli życie pokemona spadnie do 0 - mdleje, a drugi pokemon wygrywa. Zadawanie obrażeń wrogiemu pokemonowi jest kluczem do zwycięstwa. Również obniżanie jego statystyk daje Ci pewną przewagę. |
− | Walki dzielą się na tury | + | Walki dzielą się na tury. W każdej turze pokemony atakują się po 1 razie. Na to, który uczyni to pierwszy, ma wpływ [[Szybkość]]. Może zdarzyć się też tak, że Twój pokemon zwyczajnie w przeciwnika nie trafi, na to z kolei mają wpływ <b>celność i zdolność uniku</b>. W przypadku szybkości sprawa jest prosta – jeśli Twój pokemon posiada jej więcej od przeciwnika, atakuje pierwszy; Co do celności i uniku – jeśli twój pokemon posiada wyższą zdolność uniku, niż przeciwnik celności, wtedy masz szansę, że twój pokemon uniknie ataku. Tak samo działa to w drugą stronę. |
− | Trener, którego pokemony sprawią, że pokemony przeciwnika zemdleją - wygrywa. Jeśli<b> wygrasz pojedynek</b>, otrzymasz nagrodę – trochę punktów rankingowych | + | Trener, którego pokemony sprawią, że pokemony przeciwnika zemdleją - wygrywa. Jeśli<b> wygrasz pojedynek</b>, otrzymasz nagrodę – trochę punktów rankingowych, których ilość zależna jest od aktualnej pozycji przeciwnika w lidze. Szczegóły działania ligi znajdziesz w temacie [[Liga|Liga]] |
+ | |||
+ | Jeśli <b>przegrasz</b> w walce z pokemonem lub trenerem w dziczy Twoje pokemony mogą zostać ranne, udaj się więc z nimi do <b>centrum pokemon</b>, gdzie siostra Joy uleczy Twoich pupili za drobną opłatą. Jeśli nie masz pieniędzy, do tego celu możesz użyć leczniczych <b>czerwonych jagód</b> (znaleźć je możesz w dziczy) bądź też czekać do 3 w nocy, aż Twoje poki same wrócą do sił (<b>reset</b>). | ||
== Trening pokemona == | == Trening pokemona == | ||
− | Aby móc skutecznie mierzyć się z pokemonami innych trenerów, | + | Aby móc skutecznie mierzyć się z pokemonami innych trenerów, Twój pokemon musi zostać do tego odpowiednio przygotowany. Odbywa się to w <b>sali treningowej</b>, gdzie za yeny możesz podwyższyć statystyki swojego pokemona, co znacznie zwiększa jego szansę na wygraną. Razem z podwyższeniem jednej statystyki, automatycznie Twój pokemon zdobywa 3 punkty doświadczenia, co jest odzwierciedleniem jego rozwoju. Im wyższy poziom Twojego Pokemona, tym koszt treningu mniejszy (tylko do 40 poziomu). Słabe Pokemony trudniej trenować, zatem koszty każdego z treningów są wyższe. W sali treningowej możesz również uczyć pokemona <b>nowych ataków</b> - oczywiście dopiero wtedy gdy ten osiągnie wymagany na to poziom. |
== Dzicz i łapanie pokemonów == | == Dzicz i łapanie pokemonów == | ||
− | No dobrze, masz swojego startowego pokemona, nieco go już wytrenowałeś i sprawdziłeś w boju. Jednak w świecie przecież jest mnóstwo gatunków pokemonów, a | + | No dobrze, masz swojego startowego pokemona, nieco go już wytrenowałeś i sprawdziłeś w boju. Jednak w świecie przecież jest mnóstwo gatunków pokemonów, a Ty chciałbyś <b>mieć je wszystkie!</b> Dobrze. Żeby się do tego zabrać, będziesz przede wszystkim potrzebował [[Pokeball|pokeballe]], na start dałem Ci już kilka jednak na długo one nie starczą - niestety muszę obdarowywać wszystkich młodych trenerów i nie mogę dać Ci ich więcej. Jeśli będziesz potrzebował dodatkowych pokeballi możesz je kupić w [[PokeSklep|PokeSklepie]] - z czasem dowiesz się też o innych rodzajach pokeballi i ich możliwościach zdobycia, ale póki co nie zawracaj sobie tym głowy.<br/> |
<br/> | <br/> | ||
− | No dobrze czas złapać pierwszego pokemona. Na dzikie pokemony możemy się natknąć w [[Dzicz|dziczy]]. Koszt polowania w dziczy to 5 punktów akcji (wyjątkiem są Góry), nie zawsze jednak | + | No dobrze - czas złapać pierwszego pokemona. Na dzikie pokemony możemy się natknąć w [[Dzicz|dziczy]]. Koszt polowania w dziczy to 5 punktów akcji (wyjątkiem są Góry w Kanto, Ruiny Miasta w Johto, Pustynia w Hoenn, Pustynia Lodowa w Sinnoh, Strzelisty Most w Unovie oraz Safari/Park Narodowy/Góra Meteorytowa/Wielkie Bagna/Reliktowy Zamek), nie zawsze jednak za pierwszym razem uda Ci się spotkać pokemona. Nie poddawaj się więc i szukaj dalej (czasem natkniesz się również na inne ciekawe rzeczy w dziczy)! Gdy już spotkasz jakiegoś pokemona, stanie on z Tobą do walki. Tutaj przychodzi czas na wybór pokemona, którym chcesz stawić mu czoła. No cóż, póki co masz tylko jednego, więc nie musisz decydować. Na przyszłość pamiętaj jednak, że wybór odpowiedniego pokemona może znacząco zwiększyć Twoje szanse nawet na pokonanie znacznie silniejszego przeciwnika. Dalej walka przebiega identycznie jak ta w przypadku pojedynków z innymi trenerami.<br/> |
− | <br/>Po wygranej walce z dzikim pokemonem możesz go złapać w jeden z posiadanych pokeballi. Musisz też wiedzieć, że ball jest tracony niezależnie od tego czy uda Ci się złapać pokemona czy też nie - czasem więc warto zastanowić się czy opłaca łapać | + | <br/>Po wygranej walce z dzikim pokemonem możesz go złapać w jeden z posiadanych pokeballi. Musisz też wiedzieć, że ball jest tracony niezależnie od tego czy uda Ci się złapać pokemona czy też nie - czasem więc warto zastanowić się czy opłaca się łapać słabego pokemona. Teraz ważna uwaga, więc skup się: <b>Szansa na złapanie pokemona na początku gry waha się w okolicach 10 do 20%</b>. Zapamiętałeś? To ważne, wiedz bowiem, że spora część trenerów poddaje się zbyt szybko, gdy nie może złapać swojego pierwszego pokemona. Nie martw się tą szansą, z czasem będziesz miał okazję podszkolić się w łapaniu pokemonów i nabyć lepszy sprzęt, dzięki czemu łapanie pokemonów będzie znacznie łatwiejsze.<br/> |
− | Kiedy już uda | + | Kiedy już uda Ci się <b>złapać swojego pierwszego pokemona</b> staniesz przed decyzją: co z nim zrobić? Możesz zatrzymać go i dołączyć do swojej <b>drużyny</b> - wtedy będziesz go mógł wybrać przy najbliższym spotkaniu w dziczy - bądź też zamienić go na yeny w [[Hodowla Pokemon|hodowli]] po określonej z góry kwocie. Jeśli chciałbyś otrzymać za swojego podopiecznego większą kwotę, wyceń go na <b>targu</b> a może ktoś go od ciebie odkupi - jednak do tego będziesz potrzebował zdobyć najpierw odpowiednie osiągnięcie. |
== Punkty Akcji == | == Punkty Akcji == | ||
− | Punkty to energia którą płacisz wykonując różne czynności w grze (możesz też nazywać je turami). Jej licznik znajduje się po prawej stronie ekranu. | + | Punkty to energia, którą płacisz wykonując różne czynności w grze (możesz też nazywać je turami). Jej licznik znajduje się po prawej stronie ekranu. Nie martw się, gdy Ci ich zabraknie - co godzinę odnawiane jest 10% Twoich maksymalnych pkt. akcji.<br/> |
<br/> | <br/> | ||
− | Jeśli chcesz móc wykonywać więcej czynności każdego dnia w grze (a | + | Jeśli chcesz móc wykonywać więcej czynności każdego dnia w grze (a tym samym zwiększyć też szybkość ich regeneracji), możesz to osiągnąć na 3 sposoby: |
− | * Zdobywając odpowiednie [[Osiągnięcia | + | * Zdobywając odpowiednie [[Osiągnięcia|osiągnięcie]] |
* Jedząc [[Żółte Jagody]] | * Jedząc [[Żółte Jagody]] | ||
− | * Powiększając je zakupionymi bądź też zdobytymi [[Punkty Zasług|| | + | * Powiększając je zakupionymi bądź też zdobytymi [[Punkty Zasług|zasługami]] |
+ | * Kupując [[Pojazdy|Środki Transportu]] | ||
+ | * Kupując je za [[Punkty Walki|Punkty Walki]] | ||
+ | * Zdobywając osiągnięcia [[Trener|Trener]], [[Pokemaniac|Pokemaniac]] i [[Rekruter|Rekruter]] | ||
== Punkty Zasług == | == Punkty Zasług == | ||
− | W grze oprócz yenów, obowiązuje również druga waluta - [[Punkty Zasług]] - zwane często po prostu zasługami. Przyznawane są one graczom, którzy pomagają w rozwijaniu i promowaniu gry. | + | W grze, oprócz yenów, obowiązuje również druga waluta - [[Punkty Zasług]] - zwane często po prostu zasługami. Przyznawane są one graczom, którzy pomagają w rozwijaniu i promowaniu gry. Możliwość ich zdobycia istnieje za wpłaty pieniężne na konto gry, które to pomagają utrzymać serwer, a także podtrzymać chęć admina do dalszego rozwoju gry. Można również je zdobyć pomagając przy samym rozwoju gry - o to trzeba popytać na forum. Istnieje również możliwość zarobienia ich za sprzedaż pokemonów na [[Targ|targu]].<br/> |
<br/> | <br/> | ||
Co można zrobić z zasługami? Aby odpowiedzieć na to pytanie, wystarczy, że zajrzysz do zakładki Zasługi->Wykorzystaj. | Co można zrobić z zasługami? Aby odpowiedzieć na to pytanie, wystarczy, że zajrzysz do zakładki Zasługi->Wykorzystaj. |
Aktualna wersja na dzień 21:28, 28 paź 2016
Spis treści
Wstęp
Cześć. Miło mi Cię poznać!
Witaj w świecie pokemonów! Czeka Cię tu wielka przygoda z Tobą w roli głównej!
Jestem Adminem, chociaż często ludzie nazywają mnie Profesorem Pokemonów. Twoja własna legenda pokemon właśnie się rozpoczyna! Widzę, że dokonałeś już wyboru i masz swojego pierwszego pokemona. Co teraz? - pytasz. No więc właśnie otworzyły się przed Tobą niezliczone możliwości. Łap nowe pokemony, trenuj je, kolekcjonuj, sprzedawaj innym, zdobywaj osiągnięcia, punkty rankingowe. Widzę po Twojej minie, że nadal niewiele wiesz. Może faktycznie trochę się zapędziłem. Już ci wszystko tłumaczę, a zacznę od podstaw, czyli od samych pokemonów.
Czym są pokemony?
Ten świat jest zamieszkiwany przez stworzenia zwane pokemonami. Niektórzy traktują je jak przyjaciół. Inni – toczą nimi walki. Istnieją typy pokemonów które oddziałują na siebie w różny sposób podobnie jak w grze kamień-papier-nożyce. Tak więc jak papier owija kamień – tak roślina pije wodę, jak kamień tępi nożyce – tak woda gasi ogień i w końcu tak jak nożyce tną papier – z taką łatwością ogień pali roślinę. Dla pokemonów typu walka – niestraszne są ciemności, z łatwością można je jednak pokonać niszcząc ich psychikę atakami tego typu, z kolei elektryczne pokemony nie mają żadnych szans z pokemonami ziemnymi, gdyż te nie przewodzą prądu, inna sytuacja ma miejsce, kiedy pokemony te walczą z pokemonami latającymi – z łatwością paraliżują ich skrzydła w ten sposób, że te już nie dadzą rady polecieć.
Niektóre z pokemonów posiadają jednocześnie 2 typy. Przykładem może być choćby Nidoking, który mimo że jest pokemonem typu ziemnego, dzięki swojemu trującemu rogowi posiada również zdolności pokemonów tego typu.
No i co z tego?- pytasz – I w czym mi się to niby ma przydać? Cierpliwości, już tłumaczę. No więc, gdy już znasz podstawowe informacje na temat rodzai pokemonów, przejdę teraz do objaśnienia ich poszczególnych statystyk. Gdy bliżej przyjrzysz się stanowi swojego pokemona, zobaczysz zapewne dużo różnych cyferek i nie do końca zrozumiałych nazw, są tam:
- Gatunek pokemona – nazwa jego gatunku, istnieje tam po to, żebyś mimo ksywki pokemona, wiedział jakiego jest on rodzaju;
- Poziom i doświadczenie – po zdobyciu odpowiedniej ilości doświadczenia, Twój pokemon zdobywa kolejny poziom, a wraz z nim rosną jego statystyki; wraz z osiągnięciem pewnego poziomu, jeśli pokemon ma taką możliwość – ewoluuje;
- Atak i obrona - atak określa moc wykonywanych fizycznych ataków, a obrona odporność na nie
- Sp. atak i sp. obrona - sp. atak określa moc wykonywanych ataków specjalnych, a sp. obrona odporność na nie (specjalna obrona)
- Życie – im więcej posiada go twój pokemon, tym więcej wrogich ataków będzie w stanie przetrzymać; jeśli życie pokemona spadnie do 0, mdleje, a drugi pokemon wygrywa;
- Posunięcia – ataki, które aktualnie twój pokemon zna i stosuje w walce, ataki mają różne typy tak jak i pokemony; istnieją 2 rodzaje ataków: zabierające życie przeciwnikowi, a także takie, które obniżają jego statystyki lub podwyższają twoje;
- Przywiązanie – określa jak bardzo Twój pokemon jest do ciebie przywiązany, jak mocno Cię lubi i chce Cię słuchać, jeśli przywiązanie jest mniejsze niż 25% wtedy pokemon może odmówić, gdy będziesz chciał nim walczyć
- Tabela odporności – zależności twojego pokemona między nim a innymi pokemonami wynikające z ich typów; jeśli typy pokemonów są względem siebie obojętne (np. woda i lot), pokemony te zadają sobie zwyczajne obrażenia (x); jeśli jednak jeden typ ma przewagę na drugim (np. woda i kamień), wtedy pokemon taki, zadaje podwójne obrażenia (2x), z kolei jeśli jeden z pokemonów posiada dwa typy, które są jednocześnie podatne na ataki innego typu (np. kamień-ziemia podatne na wodę), wówczas, taki pokemon zadaje czterokrotne obrażenia (4x). Działa to również w drugą stronę, kiedy typy pokemonów są na siebie odporne, mogą zadawać obrażenia 0.5x lub 0.3x
- Ustawienia walki – tu możesz ustalić ze swoim pokemonem w jakiej kolejności ma używać swoich ataków; widzisz puste miejsca? Nie martw się! Z czasem Twój pokemon będzie rósł w siłę i będziesz mógł go nauczyć nowych ataków;
- Zmień Opis Pokemona – tutaj możesz zabronić pokemonowi ewoluować lub nadać mu specjalną, wyjątkową ksywkę i opis.
- Wartość pokemona - cena, którą otrzymasz za stworka w hodowli.Im więcej wkładasz pieniędzy w trening tym wartość pokemona rośnie. Pamiętaj, żeby przed wystawieniem pokemona na targu sprawdzić jego cenę targową, gdyż różni się ona od tej w hodowli.
Mam nadzieję, że dowiedziałeś się czegoś więcej. Na pewno jak najszybciej chciałbyś teraz zacząć trenować swojego pokemona... Zapomniałeś, że nie wiesz jak ;) No dobra, już tłumaczę.
Pieniądze
Walutą w grze są yeny ¥, które możesz wydawać na trenowanie pokemona, w PokeSklepie na zakup przedmiotów, czy też na targu by zakupić pokemony od innych graczy. Możesz zdobywać je na różne sposoby:
- Pierwszym, najprostszym jest praca - za każdy pełen przepracowany cykl dostajesz wypłatę. Z czasem zarobki z pracy zwiększają się, jest to jednak proces powolny i nie da się za te pieniądze wytrenować porządnie pokemona i wystarczają głównie na drobne wydatki. Najlepiej iść więc do pracy, gdy będziesz kończył swoją codzienną wędrówkę. Dzięki czemu po powrocie do gry czekać będzie na ciebie mały zastrzyk gotówki.
- Drugim sposobem są pojedynki z trenerami w dziczy. Na trenerów można natkać się podczas podróży do dziczy. Zwycięska walka zapewnia nam nagrodę pieniężną.
- Trzeci i chyba najważniejszy sposób, to łapanie pokemonów w dziczy i sprzedaż ich w hodowli pokemon lub na targu - o tym trochę później.
Walki Pokemon
W walce, pokemony próbują zredukować witalność przeciwnika, wyrażoną liczbami (życie). Jeśli życie pokemona spadnie do 0 - mdleje, a drugi pokemon wygrywa. Zadawanie obrażeń wrogiemu pokemonowi jest kluczem do zwycięstwa. Również obniżanie jego statystyk daje Ci pewną przewagę. Walki dzielą się na tury. W każdej turze pokemony atakują się po 1 razie. Na to, który uczyni to pierwszy, ma wpływ Szybkość. Może zdarzyć się też tak, że Twój pokemon zwyczajnie w przeciwnika nie trafi, na to z kolei mają wpływ celność i zdolność uniku. W przypadku szybkości sprawa jest prosta – jeśli Twój pokemon posiada jej więcej od przeciwnika, atakuje pierwszy; Co do celności i uniku – jeśli twój pokemon posiada wyższą zdolność uniku, niż przeciwnik celności, wtedy masz szansę, że twój pokemon uniknie ataku. Tak samo działa to w drugą stronę.
Trener, którego pokemony sprawią, że pokemony przeciwnika zemdleją - wygrywa. Jeśli wygrasz pojedynek, otrzymasz nagrodę – trochę punktów rankingowych, których ilość zależna jest od aktualnej pozycji przeciwnika w lidze. Szczegóły działania ligi znajdziesz w temacie Liga
Jeśli przegrasz w walce z pokemonem lub trenerem w dziczy Twoje pokemony mogą zostać ranne, udaj się więc z nimi do centrum pokemon, gdzie siostra Joy uleczy Twoich pupili za drobną opłatą. Jeśli nie masz pieniędzy, do tego celu możesz użyć leczniczych czerwonych jagód (znaleźć je możesz w dziczy) bądź też czekać do 3 w nocy, aż Twoje poki same wrócą do sił (reset).
Trening pokemona
Aby móc skutecznie mierzyć się z pokemonami innych trenerów, Twój pokemon musi zostać do tego odpowiednio przygotowany. Odbywa się to w sali treningowej, gdzie za yeny możesz podwyższyć statystyki swojego pokemona, co znacznie zwiększa jego szansę na wygraną. Razem z podwyższeniem jednej statystyki, automatycznie Twój pokemon zdobywa 3 punkty doświadczenia, co jest odzwierciedleniem jego rozwoju. Im wyższy poziom Twojego Pokemona, tym koszt treningu mniejszy (tylko do 40 poziomu). Słabe Pokemony trudniej trenować, zatem koszty każdego z treningów są wyższe. W sali treningowej możesz również uczyć pokemona nowych ataków - oczywiście dopiero wtedy gdy ten osiągnie wymagany na to poziom.
Dzicz i łapanie pokemonów
No dobrze, masz swojego startowego pokemona, nieco go już wytrenowałeś i sprawdziłeś w boju. Jednak w świecie przecież jest mnóstwo gatunków pokemonów, a Ty chciałbyś mieć je wszystkie! Dobrze. Żeby się do tego zabrać, będziesz przede wszystkim potrzebował pokeballe, na start dałem Ci już kilka jednak na długo one nie starczą - niestety muszę obdarowywać wszystkich młodych trenerów i nie mogę dać Ci ich więcej. Jeśli będziesz potrzebował dodatkowych pokeballi możesz je kupić w PokeSklepie - z czasem dowiesz się też o innych rodzajach pokeballi i ich możliwościach zdobycia, ale póki co nie zawracaj sobie tym głowy.
No dobrze - czas złapać pierwszego pokemona. Na dzikie pokemony możemy się natknąć w dziczy. Koszt polowania w dziczy to 5 punktów akcji (wyjątkiem są Góry w Kanto, Ruiny Miasta w Johto, Pustynia w Hoenn, Pustynia Lodowa w Sinnoh, Strzelisty Most w Unovie oraz Safari/Park Narodowy/Góra Meteorytowa/Wielkie Bagna/Reliktowy Zamek), nie zawsze jednak za pierwszym razem uda Ci się spotkać pokemona. Nie poddawaj się więc i szukaj dalej (czasem natkniesz się również na inne ciekawe rzeczy w dziczy)! Gdy już spotkasz jakiegoś pokemona, stanie on z Tobą do walki. Tutaj przychodzi czas na wybór pokemona, którym chcesz stawić mu czoła. No cóż, póki co masz tylko jednego, więc nie musisz decydować. Na przyszłość pamiętaj jednak, że wybór odpowiedniego pokemona może znacząco zwiększyć Twoje szanse nawet na pokonanie znacznie silniejszego przeciwnika. Dalej walka przebiega identycznie jak ta w przypadku pojedynków z innymi trenerami.
Po wygranej walce z dzikim pokemonem możesz go złapać w jeden z posiadanych pokeballi. Musisz też wiedzieć, że ball jest tracony niezależnie od tego czy uda Ci się złapać pokemona czy też nie - czasem więc warto zastanowić się czy opłaca się łapać słabego pokemona. Teraz ważna uwaga, więc skup się: Szansa na złapanie pokemona na początku gry waha się w okolicach 10 do 20%. Zapamiętałeś? To ważne, wiedz bowiem, że spora część trenerów poddaje się zbyt szybko, gdy nie może złapać swojego pierwszego pokemona. Nie martw się tą szansą, z czasem będziesz miał okazję podszkolić się w łapaniu pokemonów i nabyć lepszy sprzęt, dzięki czemu łapanie pokemonów będzie znacznie łatwiejsze.
Kiedy już uda Ci się złapać swojego pierwszego pokemona staniesz przed decyzją: co z nim zrobić? Możesz zatrzymać go i dołączyć do swojej drużyny - wtedy będziesz go mógł wybrać przy najbliższym spotkaniu w dziczy - bądź też zamienić go na yeny w hodowli po określonej z góry kwocie. Jeśli chciałbyś otrzymać za swojego podopiecznego większą kwotę, wyceń go na targu a może ktoś go od ciebie odkupi - jednak do tego będziesz potrzebował zdobyć najpierw odpowiednie osiągnięcie.
Punkty Akcji
Punkty to energia, którą płacisz wykonując różne czynności w grze (możesz też nazywać je turami). Jej licznik znajduje się po prawej stronie ekranu. Nie martw się, gdy Ci ich zabraknie - co godzinę odnawiane jest 10% Twoich maksymalnych pkt. akcji.
Jeśli chcesz móc wykonywać więcej czynności każdego dnia w grze (a tym samym zwiększyć też szybkość ich regeneracji), możesz to osiągnąć na 3 sposoby:
- Zdobywając odpowiednie osiągnięcie
- Jedząc Żółte Jagody
- Powiększając je zakupionymi bądź też zdobytymi zasługami
- Kupując Środki Transportu
- Kupując je za Punkty Walki
- Zdobywając osiągnięcia Trener, Pokemaniac i Rekruter
Punkty Zasług
W grze, oprócz yenów, obowiązuje również druga waluta - Punkty Zasług - zwane często po prostu zasługami. Przyznawane są one graczom, którzy pomagają w rozwijaniu i promowaniu gry. Możliwość ich zdobycia istnieje za wpłaty pieniężne na konto gry, które to pomagają utrzymać serwer, a także podtrzymać chęć admina do dalszego rozwoju gry. Można również je zdobyć pomagając przy samym rozwoju gry - o to trzeba popytać na forum. Istnieje również możliwość zarobienia ich za sprzedaż pokemonów na targu.
Co można zrobić z zasługami? Aby odpowiedzieć na to pytanie, wystarczy, że zajrzysz do zakładki Zasługi->Wykorzystaj.
Co dalej?
Mam nadzieję, że rozumiesz już teraz najważniejsze aspekty bycia trenerem pokemon. Z czasem z pewnością dowiesz się więcej. A jeśli nadal czegoś nie wiesz bądź też nie rozumiesz, zapytaj kogoś na chacie na pewno ci pomoże lub napisz o tym na forum. Korzystaj również z tej strony - znajdziesz tutaj opis wielu rzeczy dostępnych w świecie pokemon.
Słowo na zakończenie
Czasem na pojedynek wyzwą cię inni gracze i zaatakują dzikie stworzenia. Odwagi! Nie poddawaj się. Mam nadzieję, że w trakcie podróży nawiążesz kontakty z nowymi przyjaciółmi, a na twej twarzy pojawi się uśmiech. To mój główny cel.
Świat snów i przygód z pokemonami czeka! Ruszaj więc! ;)